Turizmus má rozmanité formy. Je len na nás, či vyhľadávame adrenalín, poznávanie alebo sladké ničnerobenie. Nová doba prináša nové výzvy, zvykne sa hovorievať, a pri cestovaní to platí mnohonásobne. Veď si len predstavte, že necestujete na slnkom prežiarenú pláž, ani na miesto s nezabudnuteľnými výhľadmi, ba dokonca ani do zapadnutého zákutia našej malebnej planéty. Želáte si niečo temnejšie? Tmavšie? Strašnejšie? Či zimomriavkovejšie? Nuž, potom je tu pre vás temný turizmus. Je jasné, že v dnešnej modernosti sa používa najmä jeho anglický ekvivalent, ale nech mi je dovolené zostať pri našej ľúbozvučnosti. I keď pri miestach, ktoré ponúka predstavovaná kniha, toho ľúbezného veľa niet. Ťaživé osudy, kruté týranie, nespočetné množstvo sĺz a potoky utrpenia. A medzitým, všade a bytostne samá smrť.
Peter Hohenhaus: Atlas temných miest,
Ikar 2022, 352 strán
Také sú lokality temnoturizmu, o ktorých píše rakúsky autor Peter Hohenhaus. Viac ako tristo miest, na ktoré by sa nemalo zabudnúť a ktoré si vyžadujú pietu, úctu a vďaku. Áno, aj vďaku, a to za to, že už nežijeme v takých časoch, že sme to prežili a že sme sa (myslím celé ľudstvo) z toho poučili. Slabšou stránkou knihy je výber, ktorého subjektívne rozvrstvenie predstavuje pohľad autora. Pričom keby bol autorom obyvateľ ktoréhokoľvek štátu, tak by to vyzeralo všetko inak. Len naše Slovensko ponúka toľko miest, na ktorých by si takíto turisti určite mohli nazbierať negatívne zážitky, preto prekvapuje, že jediným je expozícia Múzea SNP v Banskej Bystrici. Prešiel som mnoho miest, kde sa nacistická tyrania kruto podpísala na našej krajine a najmä našich predkoch. Stáť v Kremničke na mieste stoviek obetí dá zabrať každému… Nezabudnem na ten pocit. A podobných miest by sme ponúkli P. Hohenhausovi veľmi veľa. Banskobystrická expozícia však vôbec nepôsobí tým dojmom, že by malo ísť o reprezentatívne temnoturistické centrum. No, už sa to nedá vrátiť späť.
Rovnako pripomínam tým, ktorí by chceli pomocou tejto knihy navštíviť miesta, kde sa napríklad natáčali strašidelné filmy (ako napríklad kultový horor Upír z Nosferatu pred viac ako 100 rokmi na Oravskom hrade) alebo kde sa dejú para(ne)normálne javy, objavujú sa strašidlá alebo sa tam udiali kruté udalosti pred stáročiami, že takéto lokácie autor vopred vylúčil. Zameral sa najmä na minulé storočie a na miesta, poznačené oboma svetovými vojnami a tiež tou studenou. Nechajme autorovi právo vyberať si a aj my, čitatelia, si môžeme vyberať, či nám predkladaná publikácia bude stačiť, alebo sa po stopách temného turizmu vyberieme na vlastnú päsť a predovšetkým na vlastné riziko.