Na prelome rokov 2024 a 2025 sa na Slovensku, najmä v Bratislave, rozhorela hystéria kvôli plánovanému koncertu slávnej speváčky Anny Netrebko v SND. Ide o ikonu súčasnej opernej hudby a jednu z najlepších sopranistiek všetkých čias. Má však jednu zlú vlastnosť: je Ruska – a to sa medzi určitými skupinami v Bratislave neodpúšťa, zvlášť keď umelkyňa svoj pôvod nevyvažuje pravidelnou kritikou Vladimíra Putina.
Napriek nenávistným prejavom v slovenskom mainstreame sa Anna Netrebko určite nemá za čo hanbiť, navyše jej osobný príbeh je inšpiráciou pre mladých umelcov atrochu pripomína rozprávku. Anna Netrebko sa narodila v roku 1971 v málo rozvinutej Krasnodarskej oblasti, odišla však študovať spev do Leningradu, kde sa rýchlo presadila a postupne „dobyla celý svet“. Bola dokonca vôbec prvou opernou speváčkou, ktorú časopis Time zaradil medzi 100 najvplyvnejších osobností sveta. Na takýto úspech však iba talent nestačí a len máloktorý zo slovenských neprajníkov tuší, koľko cvičenia a odriekania musela absolvovať speváčka, ktorá sa stala prvou sopranistkou sveta. Oceniť to však dokázali najväčšie opery sveta, vrátane milánskej La Scaly a viedenskej Staatsoper. Kvôli jedinečnému prínosu jej Rakúsko udelilo v roku 2006 štátne občianstvo za „mimoriadne zásluhy“, a to bez toho, aby musela urobiť skúšky. Slávna sopranistka to okomentovala takto: „Som speváčka a mám medzinárodné publikum, už by som nemala podstupovať nekonečné ponižujúce žiadosti (o víza) a čakacie doby.“ Žiaľ, tu treba uviesť, že situácia s vízami pre ruských občanov sa po roku 2004 veľmi zhoršila. Ešte v 90. rokoch 20. storočia cestovali Rusi do Prahy, Budapešti či do Tatier bez víz, kvôli vstupu do EÚ však nové členské štáty museli pre Rusov víza zaviesť. A praktickým riešením zhoršujúcej sa situácie s vízovou povinnosťou pre úspešných Rusov bolo nadobudnutie občianstva v niektorej členskej krajine EÚ. Toto riešenie zvolila aj Anna Netrebko.
V súvislosti s koncertom Anny Netrebko v Bratislave sa za najväčší „hriech“ považuje suma 230 tisíc eur ako cena za jej koncert. Samozrejme, speváčka nedostane celú túto sumu a bude sa deliť s ďalšími zúčastnenými umelcami, ako aj s tímom ľudí okolo nej, hoci samej speváčke určite pripadne najväčší podiel. Navyše, pokiaľ ide o uvedenú sumu, riaditeľka SND uviedla, že vystúpenie sa bude financovať z predaja vstupeniek a sponzorských príspevkov. Zaplatia ho teda súkromné osoby, a tým pádom nemožno používať argument, že si to divadlo nemôže dovoliť. Kritikom však ani to ako „vyvinenie“ nestačí. Napr. Zora Jaurová z PS sa vyjadrila takto: „Takýto honorár je nielen úplne mimo akýchkoľvek štandardov odmeňovania v svetových operných domoch, ale myslím, že o niečom takom nechyrovali ani Pavarotti, Domingo, či Montserrat Caballé.“ Dané porovnanie je ale nevhodné už preto, lebo ide o spevákov, ktorí sú o 37, resp. 30 či 38 rokov starší, dvaja sú po smrti a v čase ich aktívnej kariéry boli ceny všetkého neporovnateľne nižšie. Avšak napriek tomu ich odmeny s odmenou pre Annu Netrebko možno porovnať: keď v roku 1994 spievali „traja tenori“ (Pavarotti, Carreras, Domingo) na slávnom spoločnom koncerte v Los Angeles, každý z nich dostal vyše milióna dolárov a na turné, ktoré spolu urobili v roku 1996, to bolo pol milióna za koncert plus percentá z predajov a licencií. Anna Netrebko pritom bude musieť spievať „väčšiu porciu“ než „traja tenori“, ktorí sa pri vystúpení delili rovnomerne… A len pre porovnanie so súčasnými hviezdami populárnej hudby – Taylor Swift zarába za koncert priemerne 13,6 milióna dolárov.
Pokiaľ ide o ďalšie „hriechy“ Anny Netrebko, veľmi často sa jej vyčíta, že v roku 2012 podporila Vladimíra Putina vo voľbách a v roku 2014 darovala milión rubľov na obnovu budovy opery v Donecku, zničenej bombardovaním, pričom sa vyfotografovala s miestnym politikom Olegom Carjevom a vlajkou Novoruska. Jej postoj k situácii na Ukrajine pritom určite nie je čierno-biely a 26. februára 2022 sa k ruskej invázii vyjadrila kriticky s jasným posolstvom: „Predovšetkým: Odmietam túto vojnu. Som Ruska a milujem svoju krajinu, ale na Ukrajine mám veľa priateľov a bolesť a utrpenie obyvateľstva mi práve teraz láme srdce. Žiadam ukončenie tejto vojny a chcem, aby ľudia žili v mieri. V to dúfam a v to sa modlím…“ Samozrejme, mnohým aktivistom to nestačilo a žiadali ešte tvrdšie vyjadrenia proti Rusku; speváčka však svoju kritiku ďalej nezostrovala. Navyše, žiadala, aby aktivisti nechali na pokoji tých ruských umelcov, ktorí sa verejne nechceli vyjadrovať. Aj preto jej z politických dôvodov v roku 2023 zrušili koncerty v niektorých západných mestách, vrátane Prahy, čo ona označila za cenzúru.
Ak by sme však pri tejto kritike chceli byť spravodliví, mali by sme urobiť analógiu a opäť sa pozrieť na iných umelcov, vrátane spomínaného Luciana Pavarottiho. Staršia generácia si dobre pamätá, že v roku 1998 vystúpil na koncerte v Košiciach. Výšku nákladov na usporiadanie koncertu vtedajší primátor mesta Rudolf Schuster odmietol oznámiť, tvrdil však, že mestskú pokladnicu podujatie nezaťaží. Zrejme aj tam zohrali rozhodujúcu úlohu sponzori. Mainstreamové médiá ale toto podujatie príliš nekritizovali, naopak, ešte po desaťročiach sa daným koncertom hrdili (napr. TU a TU). Pritom ten, kto by chcel škandalizovať Luciana Pavarottiho, by ľahko našiel svoje dôvody. Spevácky génius napr. neodsúdil vojenskú agresiu proti Juhoslávii v roku 1999, na ktorej sa aktívne zúčastnilo Taliansko a ktorá sa udiala v rozpore s medzinárodným právom bez mandátu Bezpečnostnej rady OSN. Dokonca organizoval koncert pre Kosovo, priamo počas prebiehajúcej vojny, a tým propagandisticky prospel práve agresorom. Luciano Pavarotti mal akiste dobrý úmysel a chápal to celé ako charitatívnu akciu, ale podobne to vnímala aj Anna Netrebko, keď venovala peniaze pre zničenú operu v Donecku. Ona navyše ruskú agresiu z februára 2022 verejne odsúdila… Našťastie, ani tvrdým odporcom západných agresií nezišlo na um, aby proti Pavarottiho postojom organizovali protesty v súvislosti s jeho koncertom.
Pri diskusii o politickej angažovanosti spevákov, hercov a ďalších umelcov je dôležité udržať si nadhľad, inak by sme museli protestovať pri skoro každej návšteve herca z Hollywoodu. Hollywood je totiž jedným z hlavných propagandistických nástrojov americkej zahraničnej politiky a vytvára negatívne stereotypy o Rusoch, Číňanoch, Araboch či o ďalších nepohodlných národoch. Hollywood tiež propagandisticky reaguje na konkrétne vojny: napr. film Diktátor od Sashu Cohena slúžil na legitimizáciu zvrhnutia a vraždy Muamara Kaddáfího po západnej intervencii v Líbyi. Vo filme si pritom zahrala aj slovenská herečka Soňa Skoncová: mali azda slovenskí odporcovia západného imperializmu organizovať protesty pred jej domom za to, že neodmietla hrať v propagandistickom hollywoodskom filme? Nie, to, čo potrebujeme, je viac pokoja a racionality pri hodnotení konania tých druhých.
Na záver teda možno len dodať, že koncert Anny Netrebko je skvelou príležitosťou, aby SND o sebe vytvorilo nový obraz, spropagovalo sa a dokázalo, že je nielen zamestnávateľom politizujúcich umelcov, ale aj miestom, kde sa uskutočňujú koncerty najvýznamnejších operných spevákov súčasnosti.