Je tv superstar Tucker Carlson obeťou ukrajinskej vojny?

„Som šokovaný,“ nechal sa počuť Donald Trump, keď sa dozvedel, že Rupert Murdoch, majiteľ televízie Fox News, prepustil hviezdneho moderátora Tuckera Carslona. Lenže správa nešokovala iba Donalda, ale šok museli zvládnuť aj skoro štyri milióny divákov, ktorí sa každý večer tešili na show Tucker Carlson Tonight. /Donald už asi zabudol, že pred časom mu majitelia Facebooku zrušili jeho twitterový účet…/

Zatiaľ uniká hlavný dôvod Murdochovho kroku.

„Ďakujeme Carlsonovi Tuckerovi za jeho služby televíznej spoločnosti v úlohe moderátora a predtým ako prispievateľa,“ veľmi stroho uviedlo vedenie Fox News. Môžeme teda iba odhadovať, čo viedlo najväčšieho amerického mediálneho guru k takémuto rozhodnutiu, keď určite vedel, že prepustením Carslona stratí televízia podstatnú časť reklamných zadávateľov. Tucker Carlson totiž v priebehu šiestich rokov, čo svoj program predvádzal aj nenapodobiteľne rozhorčeným spôsobom, zarobil spoločnosti ťažké milióny. A ak teraz musí Fox News zaplatiť výrobcovi volebných prístrojov Dominion Voting Systems namiesto požadovanej jednej a pol miliardy dolárov „iba“ polovicu za šírenie neprávd o manipulácii s volebnými hlasmi v prospech Joea Bidena v prezidentskom súboji s Donaldom Trumpom, nemalo by ísť v prvom rade o finančnú stratu.

Americký mediálny model tak predsa funguje desaťročia. Všetko sa meria iba ziskom a na jeho dosiahnutie sa používajú akékoľvek spôsoby a metódy. Rupert Murdoch nie je nijakým dobrodincom, ale surovým mediálnym žralokom napriek vysokému veku, 92 rokov a štvrtému manželstvu /vraj poslednému/. Svoj biznis odštartoval v rodnej Austrálii a čoskoro zistil, že na mimoriadne ambície nemá doma dostatok priestoru a začal pôsobiť najskôr vo Veľkej Británii /tam mu patrí bulvárny denník The Sun – dva a pol milióna výtlačkov /a potom v Amerike. Jeho snom bolo vlastniť denník The New York Times, hlásnu trúbu Demokratickej strany, ale to sa mu nepodarilo /ktovie, či ešte niekedy…/, no získal vplyvný denník The Wall Street Journal a polobulvár s vysokým nákladom The New York Post. Televíziu Fox News založil až potom a hneď od začiatku sa politicky prikláňal k Republikánskej strane. A pred voľbami v roku 2016 k jej prezidentskému kandidátovi Donaldovi Trumpovi. A práve v tom čase začal na obrazovke pôsobiť Carlson. Ten sa rýchlo predral na prvé miesto medzi ostatnými hviezdami televízii, či už CNN, ABC, CBS, MSNBC, pretože vytvoril svojský, kontroverzný a napokon vraj až konšpiratívny výklad domácich a svetových udalostí. Slovom, porozumel biznis modelu podávania správ káblovou televíziou. A akoby sa podriaďoval diváckemu vkusu. Podával divákom správy a názory, aké chceli počuť. V Amerike platila a platí nasledovná zásada: diváka nemožno prekvapiť bežnými faktami, treba mu podať čerstvé mäso a aby ho rovnaké mal aj nabudúce. No a za takúto prácu dostanete vy sami Big Money. Vyhodiť, či prepustiť vás môžu až vo chvíli, keď narobíte majiteľovi viacej problémov, než je vaša hodnota.

A presne to sa stalo Tuckerovi Carlsonovi.

A ako sa to celé začalo?

Malo to byť ešte za Trumpa. Tucker vraj nemal rád už Baracka Obamu, nemal rád Hillary Clintonovú a ani Joea Bidena, ba dokonca ani Donalda Trumpa, aj keď ho mnohí s ním spájali. Tucker sa stal v prvom rade žiariacou hviezdou sám pre seba a vysneným idolom pre milióny Američanov. S nástupom Trumpa do Bieleho domu sa však začali politicko-spoločenské rozdiely v Amerike prehlbovať. Američania sa od seba vzďaľovali a televízie mali a majú na terajších napätých amerických pomeroch mimoriadny podiel.

Televízia napriek silnejúcemu vplyvu sociálnych sietí je v Amerike naďalej božstvom.

To, čo sa vidí na veľkých obrazovkách, je realita a nie to niečo tam vonku. Teraz, po odstupe času, možno poznamenať, že Donald Trump prišiel na politickú scénu po dvoch volebných obdobiach „černošského“ prezidenta Baracku Obamu, čo Amerika po vojnách na Blízkom východe potrebovala na vylepšenie imidžu, no vo vnútri postupne silnel vplyv belošského nacionalizmu. Jeho prívrženci sa postavili za Trumpa a Amerika začala strácať kompas. Navyše na hraniciach s Mexikom sa tvorili zástupy státisícov migrantov zo Strednej a Latinskej Ameriky, ktorí sa chceli dostať do USA. Pomery zašli až tak ďaleko, že Trump navrhol vybudovanie múru na južnej hranici, čím získaval ďalšie politické body. A prišiel aj s návrhom aby Amerika prestala viesť vojny vo svete a vojenský pakt NATO označil za zastaranú organizáciu, za pozostatok studenej vojny. Všetky tieto témy ponúkal divákom aj Carlson a jeho vplyv začal byť taký mohutný, že sa jeho názormi začali inšpirovať aj mnohí politici. V príšernom americkom mediálnom smogu žiaril svojím štýlom a  pozostatkami v minulosti toľko ospevovanej novinárskej objektivity. To, čo hovoril, malo hlavu a pätu a diváci dostávali aj občasnú dávku takého drahocenného pokladu: pravdy!

No teraz znie otázka nasledovne: čo tejto 54-ročnej televíznej superstar zlomilo krk?

To je síce téma na širokú debatu, ale krátky pohľad na jeho pôsobenie umožňuje aspoň sčasti nájsť odpovede. Na obrazovke Fox News sa po víťazstve Joea Bidena vo voľbách v roku 2020 objavovali rozliční experti podporujúci Trumpovo tvrdenie, že voľby boli zmanipulované a že demokrati mu ako republikánovi ukradli víťazstvo na druhé volebné obdobie. A vraj na Bidenovej výhre mal značný podiel aj spomínaný výrobca hlasovacích prístrojov Dominion /preto aj tá vysoká pokuta pre Murdocha/. Carlson však podľa názoru oponentov zašiel priďaleko aj v tvrdení, že medzi demonštrantmi, ktorí 6. januára 2021 vtrhli do budovy Kongresu, boli aj federálni agenti, ktorí akoby útok nepozorovane provokovali… Ale ani to ešte nenaznačovalo, že by majiteľ televízie proti Carlsonovi zasiahol. A nestalo sa tak ani vtedy, keď sa Rupert Murdoch stretol s Donaldom Trumpom a mal mu povedať, že v nastávajúcich voľbách v roku 2024 už nebude mať jeho podporu. Ak by však za Demokratickú stranu znovu kandidoval Joe Biden /stalo sa/, tak by predsa len zaujal ešte neutrálny postoj, mal dodať. Dával by však prednosť republikánskemu kandidátovi s menej vyhranenými a škandalóznymi názormi než Donald /Ron DeSantis, guvernér Floridy?/

Posledné interview Tuckera Carlsona s Donaldom Trumpov zo začiatku apríla. Fotozdroj: Youtube (videdozáznam už nie je k dispozícii).

No čoraz viac sa zdá, že Tuckerov odchod urýchlili najmä jeho názory na súčasnú zmilitarizovanú americkú zahraničnú politiku a výber hostí, s ktorými viedol rozhovory /naposledy aj s Donaldom Trumpom, ktorý o Bidenovi poznamenal, že si kvôli vojne na Ukrajine neuvedomuje riziko jadrového konfliktu s Ruskom/. No ešte aj to mohol Murdoch s ešte viac zvrašteným čelom ustáť. Lenže spočiatku ruskej invázie na Ukrajine zaujal Carlson viac proruský, až proputinovský postoj a hovoril Američanom o nejasnom zmysle konfliktu vedeného Amerikou pre Ameriku. Čoraz viac pripomínal rast amerických finančných výdavkov pre Ukrajinu, keď miliardy potrebuje Amerika na vlastnú obnovu. Carlson si nebral obrúsok na ústa a ukrajinského prezidenta okrem iných prívlastkoví onálepkoval aj hanlivým slovíčkom pimp /prostitút/ – takéto časti s radosťou vysielala aj ruská štátna televízia. A Sergej Lavrov k náhlemu odchodu Tuckera Carlsona poznamenal, že v Amerike sa zúžil priestor na pravdu…

Možno teda iba usudzovať, že Carlsonovi zlomili krk jeho názory na ukrajinskú vojnu. Lebo jej ďalšie predlžovanie s americkou vojenskou pomocou podporujú nielen demokrati na čele s Joeom Bidenom, ale aj časť vplyvných republikánov, no a, pravdaže, tí uniformovaní chlapci z Pentagónu… /A ktovie kto ešte, že?/ A je veľmi možné, že všetky tieto výhrady si Carlson vypočul pred dvoma týždňami na spoločnom obede s Murdochom v Los Angeles a dohodli sa na jeho odchode. Limity slobody tlače či slobody názoru teda znovu zvíťazili…

A čo bude ďalej s Carlsonom?

Oslovili ho vraj majitelia televíznych spoločností Newsmax a One American News Network/OAN/, no tie sa pohybujú na okraji spomínaného mediálneho smogu. Ozvali sa aj hlasy, že by mohol kandidovať na amerického prezidenta.

A samotná televízia Fox News?

Už po prvých dňoch bez Tuckera stratila polovicu divákov…

(Celkovo 439 pozretí, 1 dnes)

Ďalšie články:

Facebook
Telegram
Twitter
Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Účet Klubu Nového slova – IBAN: SK8211000000002624852008
variabilný symbol pre Slovo 52525

Týždenný newsletter