RTVS si zmenu sama vypýtala

RTVS potrebuje zmenu. Rozhodla o tom sama organizácia a aj verejne deklarovala, že nie je verejnoprávna, ale ideovo orientovaná a cenzurovaná. Otvorene to povedala riaditeľka spravodajstva RTVS Mária Hlucháňová v rozhovore pre Denník N 28. októbra 2022: „Pán Šándor už nebude v našich správach viac vystupovať. Prišla som do redakcie, kde bol častým respondentom k tomuto konfliktu. Dôvodom, prečo by nemal vystupovať ako analytik k vojne na Ukrajine, sú jeho stanoviská z minulosti, napríklad k prípadu Vrbětice či otrave Sergeja Skripaľa. Nebude ani v rozhlase, ani v televízii.“

Ilustračná snímka: www.wikimedia.commons

V podstate je to otvorené prihlásenie sa k cenzúre a svojvoľnému rozhodovaniu, ktoré názory sú dovolené a ktoré nie. Andor Šándor, samozrejme, nemusí mať vždy a vo všetkom pravdu, môže povedať aj hlúposti, ale vôbec nie je jasné, prečo by nemohol mať iný názor na Vrbětice alebo otravu Skripaľa? Toto skutočne nie je spochybňovanie prírodných zákonov, ale oprávnené pochybovanie o ponúkaných oficiálnych verziách. To by RTVS mohla odmietnuť aj odvysielať film Olivera Stonea o vražde prezidenta Kennedyho, pretože v ňom nerešpektuje oficiálne závery Warrenovej vyšetrovacej komisie.

To, že prístup vedenia RTVS je v tomto smere účelový, sa najlepšie ukáže na porovnaní dvoch príkladov. Hlucháňová hovorí, že názory Šándora na Vrbětice a Skripaľa ho diskvalifikujú z vysielania RTVS. V pozadí tohto vyhlásenia je to, že Šándor nerešpektuje oficiálne verzie a dovoľuje si o nich pochybovať. V inom prípade to ale RTVS vôbec neprekáža. V auguste 2008 došlo k vojenskému konfliktu medzi Gruzínskom a Ruskom. EÚ na základe medzinárodného vyšetrovania dospela k záveru, že na zvyšovaní napätia sa výdatne podieľalo aj Rusko, ale samotnú vojnu začalo Gruzínsko. Dnes ale v RTVS od rôznych „expertov“ často počúvame úplný opak: že vojnu začalo Rusko a nikto neuvažuje nad ich zákazom vystupovať na obrazovke. Takže v tomto prípade je nerešpektovanie oficiálnych záverov prípustné a v iných nie je?

RTVS ale bez akejkoľvek odozvy ponúka dezinformácie Dzurindu o prepojení Iraku a Al-Káidy v čase útoku USA na Irak: „…bolo mi jasné, že tá Al-Káida sa musela niekde narodiť a mala niekde zázemie…“ a na tento už x-krát vyvrátený, 20 rokov starý účelový blud moderátor len múdro pokyvuje hlavou a šéfka spravodajstva je podľa všetkého spokojná.  

Predstavme si situáciu, že by niekto povedal, že do RTVS už nemôže prísť Mesežnikov alebo Macko, pretože o vojne v Gruzínsku hovorili v rozpore s oficiálnym vyšetrovaní EÚ. To by bol rachot! Ale keď sa v tomto duchu vyjadrí šéfka spravodajstva RTVS o Šándorovi, je zo strany ochrancov slobody prejavu a všetkých možných aj nemožných hodnôt úplne ticho. Opäť sa tak potvrdzuje, že im nejde o hodnoty, ale len o ich hodnoty.

Samozrejme, že spochybňovanie ponúkaných jediných správnych názorov je nielen prípustné, ale aj potrebné a žiaduce, pretože rôzne oficiálne a nespochybniteľné závery často v priebehu času neobstáli. Preto je potrebné počúvať aj Šándora, Sachsa, Druláka a iných, pretože patent na to jediné správne a nespochybniteľné poznanie nemá nikto. A pokiaľ si to pani Hlucháňová myslí, tak sa len sama diskvalifikuje zo svojej funkcie a hovorí, že zmena v RTVS je skutočne nevyhnutná.    

(Celkovo 617 pozretí, 1 dnes)

Ďalšie články:

Facebook
Telegram
Twitter
Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Účet Klubu Nového slova – IBAN: SK8211000000002624852008
variabilný symbol pre Slovo 52525

Týždenný newsletter