Mordred, syn Artuša

Bola raz krajina hlbokých lesov, tichých jazier, tajuplných hmiel a temných hradov. Vládli v nej viacerí, nik však nebol natoľko silný, aby vládol celej krajine a sám. Hľadal sa jej zjednotiteľ a spravodlivý panovník.

Keď sa už mohlo zdať, že sa našiel a rozbroje sú zažehnané, opäť prevládlo sebectvo a prepukli vášne. 

Po rokoch bojov zem našla svojho vládcu a on ju. Panovali súzvuk, súlad a vzájomný rešpekt.

A mier. Problémy a nezhody sa riešili za okrúhlym stolom, pri ktorom si všetci boli rovní.

Za najvyššiu hodnotu bola považovaná pravda, pretože keď „človek luže, nič mu už nebráni v zabíjaní“.

Zlo sa s  takýmto svetom nechcelo zmieriť. Oživilo dávne hriechy. Dokonale poznajúc a využijúc ľudskú prirodzenosť a slabosti čoveka znovu vyvolalo sváry a chaos.  

Rytieri Okrúhleho stola sa rozišli na všetky strany zbedačenej krajiny postihnutej kliatbou hľadať svätý grál symbolizujúci stratenú duchovnú jednotu panovníka, ľudu a zeme, ktorí z nej vzišli a ktorú stelesňovali.

Odvrhnutý Mordred, syn Morgany, sestry kráľa Artuša, potomkov to dvoch rôznych otcov, zrodený zo súrodeneckého incestu, prišiel po rokoch na hrad Camelot uplatniť svoje nároky na trón s cieľom pomstiť svoju matku i seba.  

Získanie grálu bolo len prvým krokom k obnove kráľovstva. Bolo ešte potrebné poraziť sily zla.

To nielenže plodí ďalšie, no navzájom sa prebíjajú a ničia v ustavičnom kolobehu.     

V rozhodujúcom boji kráľ a jeho druhovia zlo porazili a otec so synom sa napokon „objali“.

Toľko dávny príbeh z dôb, keď jeden svet zanikal a druhý sa rodil. Ponúkne jeho slovenský variant, hoci aj bez zázračného meča prinášajúceho moc svojmu držiteľovi, symbolizujúci jednotu krajiny a zmysel jej jestvovania, po politickom inceste pripomínajúcom nočnú moru a po generačnej vzbure generačné zmierenie a nádej, ktorá zjednocuje? Odpoveď na to môžu dať Mordredovia súčasnosti. Svoj osud si vyberú sami. Už onedlho.

Filmový Mordred, nezabudnuteľný Robert Addie (1960-2003). Zdroj: YouTube

+++

Podľa súborného literárneho spracovania stredovekých legiend známeho ako „Artušova smrť“. (Sir Thomas Malory, Le Morte D´Arthur, 1485; vyd. Tatran, 1979).

S použitím videoklipov z dodnes neprekonanej filmovej verzie stvárnenia klasického príbehu o cti a priateľstve, láske, zrade a odpustení, zločine a  vykúpení, Excalibur, režiséra a producenta Johna Boormana z roku 1981.

(Celkovo 253 pozretí, 1 dnes)

Ďalšie články:

Facebook
Telegram
Twitter
Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Účet Klubu Nového slova – IBAN: SK8211000000002624852008
variabilný symbol pre Slovo 52525

Týždenný newsletter