Už 30-ty ročník prestížnej ceremónie udeľovania Cézarov priniesol aj tento rok mnohé polemiky. Toto hodnotenie a oceňovanie francúzskej filmovej tvorby pripomína poniektorým, možno až príliš, paralelnú súťaž hollywoodskych Oscarov. Je pravdou, že posledné ročníky sa väčšmi „odpútali“ od vyumelkovanej gala-atmosféry a prispôsobili sa meniacej sa dobe a v rámci umeleckej scenérie dokázali apelovať na politické francúzske a svetové udalosti. Cézar 2003 sa niesol v znamení odporu proti vojne v Iraku a v roku 2004 bol celovečerný cézarovský program venovaný nielen filmovému umeniu, ale aj dlhotrvajúcim štrajkom francúzskych umelcov, ku ktorému sa pripojili mnohé známe herecké osobnosti. Tohoročnú ceremóniu slávnostne otvorila jej prezidentka Isabelle Adjani, ktorá pripomenula obete nedávnych prírodných katastrof, ako aj stále uväznených novinárov v Iraku. Odovzdávanie Cézarov 2005, ktoré sa tohto roku konalo 26. februára v divadle Châtelet v Paríži, potvrdilo snahu francúzskeho kinematografického sveta dištancovať sa od komerčného a priemyselného filmu. Dôkazom toho sú aj tohoroční víťazi: film L’Esquive (Únik) režiséra Abdellatif Kechiche, ktorý získal najvyššie ocenenia v štyroch kategóriách (najlepší film, najlepší režisér, najlepšia ženská herecká nádej a najlepší scenár) a film Quand la mer monte (Keď more stúpa), víťaz v dvoch dôležitých kategóriách, ktorý bude tento rok uvedený aj na festivale frankofónnych filmov v Bratislave. L’Esquive, nakrútený takmer bez finančnej pomoci, zobrazuje príbeh mladých stredoškolákov z predmestia, ktorí nacvičujú divadelnú hru Jeu de l’amour et du hasard francúzskeho klasika Marivaux. Scenár tohto filmu ležal v režisérovom šuflíku skoro 13 rokov a po dlhom čase poukázal aj na kladnú tvorivú stránku života mládeže v predmestských štvrtiach francúzskych veľkomiest. L’Esquive je druhým filmom Abdellatifa Kechicha po jeho prvotine La faute á Voltaire (Chyba Voltaira, 1993). Hviezdou cézarovského večera sa stala belgická herečka Yolande Moreau, honorovaná Cézarom za najlepšiu herečku roka ako aj za najlepší prvý film: Quand la mer monte (Keď more stúpa). Tento film „s malým rozpočtom“ nebol počas roku 2004 premietaný v žiadnej z komerčných sál veľkých kinematografických komplexov. Jeho kvalitu mohol divák posúdiť vďaka distribúcií malých umeleckých nekomerčných kín (cinémas d’art et essai). Najväčší favorit tohoročných Cézarov, nominovaný do ôsmych kategórií – film Les Choristes (Chóristi) režírovaný Christophom Barratierom ostal skoro nepovšimnutý a musel sa uspokojiť len s dvoma oceneniami (za najlepšiu hudbu a najlepší zvuk). Un long dimanche de fiançailles (Príliš dlhé zásnuby), veľký favorit filmového večera s dvanástimi nomináciami, sa musel uspokojiť s piatimi Cézarmi prevažne technického rázu: najlepšia druhá ženská úloha (Marion Cotillard), najlepšia mužská nádej (Gaspard Ulliel), najlepšia fotografia (Bruno Delbonnel), najlepšia dekorácia (Aline Bonetto) a najlepšie kostýmy (Madeline Fontaine). Z histórie Cézarov Prvé odovzdávanie Cézarov, ktorého prezidentom bol Jean Gabin, sa uskutočnilo 3. apríla 1976. 25 bronzových sošiek, každá váži 3 kg, je udelených každý rok na prelome februára a marca. Trofej prevzala meno César po svojom sochárskom tvorcovi. Hlavným cieľom tejto filmovej súťaže je zviditeľniť najpozoruhodnejšie francúzske filmy v očiach divákov, ale aj distribútorov a prispieť tak na ich podporu. Ďalšou snahou je pravdivo mapovovať francúzsku filmovú tvorbu a posledné roky dávajú jednoznačne najavo vôľu propagovať európske filmy v rámci svetovej globalizačnej konkurencie. Hlavným aktérom vo výbere a oceňovaní francúzskej filmovej produkcie spomedzi filmov uvedených v sálach kín od 1. januára do 31. decembra je Filmová Umelecká Akadémia, L’Académie des Arts et Techniques du Cinéma. Táto inštitúcia, založená v roku 1975 z iniciatívy Georga Cravenna, počíta v súčasnosti medzi svojich členov viac ako 3 400 umelcov a filmových profesionálov. Kam sa uberá francúzsky film dnes? Tohtoročné rozhodnutie členov Filmovej Akadémie pozitívne prekvapilo. Porota jednoznačne uprednostnila autorskú filmovú tvorbu a nezávislý film nízkych rozpočtov pred finančne náročnými mega-produkciami. Cézar 2005 uviedol na správnu cestu hodnotu filmového umenia, ktoré v poslednom čase ľahko podlieha silnej komerčnej tendencii. Akoby francúzsky kinematografický model chcel poukázať na (našťastie) existujúci rozdiel medzi európskym a americkým plátnom. Ďalším záverom, ktorý môžeme vyvodiť na základe cézarovskej bilancie je fakt, že Francúzi stále obľubujú film a kino. Čísla to jednoznačne potvrdzujú: návštevy kín v roku 2004 stúpli o 20 miliónov divákov v porovnaní s predchádzajúcim rokom, čo konkrétne znamená vyše 196 miliónov predaných lístkov za minulý rok. Túto stručnú rekapituláciu francúzskych filmových Cézarov 2005 by som rada zakončila slovami ich producenta, pána Michela Denisot: „Tak ako víno, kinematografia pozná lepšie a horšie ročníky, ale to neznamená, že hrozno je zlé.“ V každom prípade, to francúzske zlé ani zďaleka nie je. Celkové vyhodnotenie vo všetkých kategóriách : Najlepší francúzsky film: L’esquive Najlepší režisér: Abdellatif Kechiche, film L’esquive Najlepší herec: Mathieu Amalric vo filme Rois et reine Najlepšia herečka: Yolande Moreau vo filme Quand la mer monte Najlepšia vedľajšia mužská úloha: Clovis Cornillac vo filme Mensonges et trahisons Najlepšia vedľajšia ženská úloha: Marion Cotillard vo filme Un long dimanche de fiançailles Najlepšia mužská herecká nádej: Gaspard Ulliel vo filme Un long dimanche de fiançailles Najlepšia ženská herecká nádej: Sara Forestier vo filme L’esquive Najlepší prvý film: Quand la mer monte (Gilles Porte a Yolande Moreau) Najlepší scenár: Abdellatif Kechiche a Ghalya Lacroix za film L’esquive Najlepší zahraničný film: Lost in translation (Sofia Coppola) Najlepší film Európskej Únie: Just a kiss (Ken Loach) a La vie est un miracle (Emir Kusturica) Najlepší krátkometrážny film: Cousines (Lyes Salem) Najlepšia hudba k filmu: Bruno Coulais pre film Les Choristes Najlepšie kostýmy: Madeline Fontaine pre film Un long dimanche de fiançailles Najlepšia kamera: Bruno Delbonnel pre film Un long dimanche de fiançailles Najlepšia dekorácia: Aline Bonetto pre film Un long dimanche de fiançailles Najlepší zvuk: Daniel Sobrino, Nicolas Cantin, Nicolas Naegelen pre film Les Choristes Najlepší strih: Noëlle Boisson vo filme Deux fréres Čestný Cézar: Will Smith a Jacques Dutronc. Mnohé ďalšie podrobnejšie informácie môžete nájsť na internetovej stránke: www.lescesarducinema.com. Autorka je mediálna analytička, pôsobí na Univerzite v Toulouse vo Francúzsku