O 28 dní

Stačilo tak málo. Len počúvnuť rady vedca z inštitútu pre výskum primátov a nič by sa nemuselo stať. Aktivisti – ochrancovia zvierat, čo chceli pomôcť pokusným tvorom, spustili lavínu, ktorá nemá obdobu. Práve oni sa stali prvými obeťami nového vírusu, ktorého jediným a primárnym cieľom je zmeniť nositeľa na infikovaný vraždiaci stroj. Otvorenie klietok spôsobilo katastrofu doteraz nevídaných rozmerov. O 28 dní. Z niekoľkotýždňovej kómy sa v jednej londýnskej nemocnici preberá nič netušiaci mladík Jim. Na tom by prakticky nebolo nič zvláštne, až na fakt, že okolo seba nevidí ani jednu živú dušu. Prekvapene sa tak vydáva na prieskum mrazivo tichej nemocnice. Nachádza však len prázdne izby, chodby, vyvesené a hluché telefóny. Odetý v nemocničnom oblečení, s otázkou „snívam, alebo je to skutočnosť?“, opúšťa nemocnicu a pomaly si začína uvedomovať, že to, čo vidí, je až veľmi skutočné a že sen už dávno nesníva. Inak rušné ulice Londýna zívajú prázdnotou, na chodníku sa povaľujú bankovky (čo je samo osebe mimoriadne podozrivé), obchody sú otvorené, ale darmo by ste hľadali predavačov. Z okolia mesta cítiť veľký súboj, ktorý sa tu pred pár dňami odohral. *** Jim sa ocitá sám vo veľkom meste. Jeho predstavivosť pracuje na plné obrátky, ale čo sa skutočne stalo, mu prezradí až dvojica „bojovníkov“ rozhodnutá prežiť za každú cenu. Zachránia mu život v poslednom okamihu. Sám sa totiž stáva zaujímavým kúskom pre skupinu rýchlych, krvavých a čímsi posadnutých ľudí. Celkom sám teda nie je. No pravda je až priveľmi šokujúca. Pred mesiacom sa oslobodený vírus rozšíril do celého Anglicka. Nakazení jedinci neumierajú, ale sa za mimoriadne krátky čas menia na krvilačné vraždiace príšery s jasným cieľom – dolapiť a nakaziť… Tých, čo prežili, je málo. Boj so strachom a nie veľmi optimistickou realitou je ich jedinou možnosťou na záchranu. *** Apokalypsa, skombinovaná so štúdiom ľudskej psychiky a témou vlastného zahubenia, zaujala režiséra Dannyho Boyla, ktorého, aj u nás známe, snímky Trainspotting či Pláž zaznamenali silný divácky ohlas. Jeho posledný projekt by sa dal svojou charakterovou črtou prirovnať najmä k tri roky starej Pláži. Boyle v nej podobne ako v hororovej sci-fi dráme O 28 dní, privádza hlavného hrdinu do nepoznaného prostredia a necháva ho konfrontovať sa s netradičnou situáciou. Podobne ako Leonardo Di Caprio v Pláži prežíva i hlavná postava Boylovho nového filmu vďaka vlastnej sebareflexii charakterovú, priam animálnu zmenu vlastnej osobnosti. Človek sa pod tlakom skutočnosti mení dekadentným spôsobom a osobný marazmus vníma ako jediné možné východisko. *** Autorom scenára je tridsaťtriročný Alex Garland, ktorého meno nájdete aj pod už spomínanou novelou The Beach (Pláž). Sám svoj príbeh označuje ako vojnový film skrížený so zombie-kultom a anglickou sci-fi literatúrou. Boyla päťdesiatstranový scenár okamžite zaujal a rozhodol sa ho preniesť na filmové plátno. S 15-miliónovým rozpočtom tak začal pripravovať námetovo zaujímavú a v dnešnom období mimoriadne aktuálnu snímku. **** O 28 dní je hlavne európsky film, čomu sa prispôsobuje aj jeho celková kompozícia. Nečakajte preto popcornovú variáciu zombie-hororu Resident Evil. Garlandov scenár využíva katastrofickú premisu na odhaľovanie tých najskrytejších ľudských vlastností, ktorých expanziou je katalyzátor krajných udalostí. Menej známe tváre hercov, digitálna – filtrovaná kamera Anthony Dod Mantla (kameraman dogmatických filmov Mifune a Oslava), a osobitá Boylova poetika tvoria z 28 Days Later skoro amatérsky videofilm. *** Kameňom úrazu Boylovej kritiky médií a nezmyselných vedeckých výskumov je najmä logika správania sa hlavných postáv, miestami prehrávajúce herecké výkony a atmosférová vyprahnutosť, ktorej úvodná, vysoko nastavená latka (Jim sám v prázdnom Londýne) počas ubiehajúcej skoro dvojhodinovej minutáže postupne klesá. Napriek tomu patrí O 28 dní k zaujímavo nakrúteným psychologicko-katastrofickým dielam, ktorých odkaz je viac znepokojivo aktuálny, ako si možno divák dokáže a predovšetkýmchce pripustiť. 28 Days Later (Anglicko / USA, 2002, 110 min.) Réžia: Danny Boyle Scenár: Alex Garland Kamera: Anthony Dod Mantle. Hudba: John Murphy Hrajú: Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston

(Celkovo 3 pozretí, 1 dnes)

Ďalšie články:

Facebook
Telegram
Twitter
Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Účet Klubu Nového slova – IBAN: SK8211000000002624852008
variabilný symbol pre Slovo 52525

Týždenný newsletter