Nový román slovenského prozaika, básnika a autora filmových scenárov Dušana Dušeka s názvom Zima na ruky (Slovart, Bratislava 2006) má podtitul Románik, čím sa tak trochu dáva na známosť rozsah aj žáner knihy. Ide totiž o príbeh, v ktorom hlavné postavy, učiteľ Pajo a jeho priateľka z detstva Tamara, hľadajú vo vzájomnom vzťahu pravý opak chladu a zimy: teplo ľudských dotykov. Nádej sa raduje zo zázračných dôkazov. Dvojníctvo má u F. M. Dostojevského najrozličnejšie hľadiská. V prípade Goľadkina alebo Procharčina vyviera zo strachu pred životom: vydávať sa za niekoho iného a tak uniknúť hrôzam, ktoré sa na človeka deň čo deň valia. Prečítajte si Goľadkina: Goľadkinov je veľa, nájdete ich v San Franciscu, v bratislavských bistrách a, pravdaže, opäť alebo ešte vždy v Sankt Peterburgu. Budete čítať aj o sebe, ak preceníte svoje možnosti, lebo splín a ideál vás ženú štvať si telo i dušu do čoraz väčšej rýchlosti. Pre Dostojevského rozdvojenie osobnosti nie je otázkou klinickou, nie je záležitosťou lekárskej vedy, aj keď vo výnimočných prípadoch, ktoré vo svojom diele demonštruje, pripúšťa jeho patologickú povahu. Rozdvojovanie je problém mravný, etický, týka sa celkovej integrity osobnosti, jej schopnosti reagovať na vonkajšie podnety, vytvárať podmienky vlastnej sebarealizácie i predpoklady intersubjektívnych vzťahov. Kniha Dvojník (Európa, Bratislava 2006) vychádza v brilantnom preklade slávneho slovenského rusistu Jána Ferenčíka. Román Archeologie přítomnosti (Paseka, Praha 2006) popredného talianskeho prozaika Sebastiana Vassalliho sa v príbehu spoločensky angažovanej dvojice Lea a Michel, túžiacich v zhode s duchom doby zmeniť svet k lepšiemu, a ich absurdne tragického konca vracia do obdobia roku 1968, ktoré sa už pomaly stáva históriou. Pre generáciu postáv románu však zároveň zostáva živou súčasťou ich individuálnych osudov. Vassalliho pátranie po mýtoch ovládajúcich Leových, Micheliných i jeho vlastných vrstovníkov brilantne zachytáva atmosféru doby ich márnych snov, za ktorými sa dokáže ohliadať so smútkom i s ironickým nadhľadom.