Časopis ako kniha

Aj tak by sa dal stručne charakterizovať Kino-Ikon s podtitulom Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze. Má podobu knihy, vydáva ho Asociácia slovenských filmových klubov spolu s Vysokou školou múzických umení v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom a vychádza od roku 1996. Kino-Ikon je nielen zaujímavé čítanie, ale aj možný študijný materiál, ktorý je dobre mať v knižnici, ak je človek fanúšikom filmového umenia. V Kino-Ikone 2/09, ktoré vyšlo na 333 stranách s finančnou podporou Ministerstva kultúry SR síce prevažuje najstarší žáner americkej kinematografie – western, ale tak ako zvyčajne, aj v tomto prípade sa v ňom dočítate veľa zaujímavého aj o (newesternovej) domácej a svetovej kinematografii. Základné žánre kinematografie Zacielenie na tvorbu westernov je pokračovaním mapovania základných žánrov svetovej kinematografie. Predtým sa Kino-Ikon zaoberal horormi a filmami noir. Okrem americkej westernovej tvorby priblíženej prostredníctvom textov Jima Kitsesa a Alana Lovella predstavuje toto číslo aj neamerické verzie či ponášky na tento žáner vrátane easternov. Približuje ich aj filmový teoretik Vlastimil Zuska píšuci o vplyve Kurosawových filmov na westerny či Zdeněk Hudec, ktorý upozorňuje na aspekt násilia a katarzie vo filmoch Sama Peckinpaha. Kino-Ikon 2/09 hodnotí western aj v jeho medzižánrových polohách. Venuje sa napríklad fenoménu „noir western“ alebo jeho podobu charakterizuje v európskych či ázijských kinematografiách (ruský a kórejský eastern, taliansky spaghetti western). Tí, čo netušia, že existujú aj westernové opery, sa to dozvedia v článku Zlatý západ v opere od muzikológa Jozefa Červenku. Newestern aj film Z newesternovej problematiky zaujme rozhovor Michala Michaloviča s režisérom britského filmu Katalin Varga Petrom Stricklandom, text Jaroslava Hochela o bratislavskom Festivale inakosti alebo stať O slovenskom etnografickom filme. Ďalej recenzie publikácie Znaky, obrazy a stíny slov Petra Michaloviča a Vlastimila Zusku či knihy rozhovorov s režisérom Jimom Jarmuschom z rokov 1980 až 2000. Vynechať nemožno ani tretie pokračovanie článku Juraja Mojžiša a Kataríny Mišíkovej o modeloch rozprávania v slovenskom filme, ktoré v rubrike Studium pravidelne otvára každé číslo Kino-Ikonu. Tentoraz sa táto autorská dvojica zamerala na obdobie normalizácie v slovenskej kinematografii. Súčasťou časopisu je aj filmový občasník študentov umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií na Vysokej škole múzických umení Frame, tentoraz s ústrednou témou Adaptácia. Medzinárodná prehliadka Febiofest Filmologický časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon sa na Slovensku od roku 2008 spája aj s medzinárodnou prehliadkou filmu, televízie a videa Febiofest (tento rok od 26. 3. do 24. 4.), ktorého súčasťou je sekcia Kino-Ikon Plus prinášajúca súčasné originálne filmy. Ide o francúzsky film Hidewijch Bruna Dumonta, kanadský Polytechnique Denisa Villeneuvea, Nanking Nanking čínskeho režiséra Chuana Lua, koprodukčný Vojdi do prázdna argentínskeho režiséra Gaspara Noéa, víťazný film z vlaňajšieho Berlinale – peruánsku snímku Mlieko strachu Claudie Llosovej a belgický film Klamár Toma Geensa. Autorka je tlačová tajomníčka Slovenského filmového ústavu

(Celkovo 5 pozretí, 1 dnes)

Ďalšie články:

Facebook
Telegram
Twitter
Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Účet Klubu Nového slova – IBAN: SK8211000000002624852008
variabilný symbol pre Slovo 52525

Týždenný newsletter