Poučné kapitoly z dejín európskych miest

Kniha zachytáva v širšom kontexte vznik a rozkvet  miest. Nezameriava  sa v úzkom vymedzení na život mesta v určitom štádiu, ale snaží sa zachytiť celkový chod miest, ich sociálny život, urbanistické koncepcie a architektúru  v danej dobe. Neprekvapí potom, že  autorka sa v knihe vo väčšej miere venuje celkovému historickému podhubiu  určitej doby a na nej vymedzuje úlohu, zmysel a význam mesta. Nielenže je určite poučné a osviežujúce aj pre vzdelaného čitateľa zopakovať si celkové dejiny ľudstva po jednotlivých štádiách, ale aj  prejsť si ich nie podľa politicko-vojenských zlomoch, dobyvateľoch, dátumoch, ale hlavne podľa reálneho, možno každodenného života ľudí a kultúry, ktoré určovali súradnice danej doby. Navyše autorka svoje pozorovania množstvom vlastných, zaujímavých postrehov, ktoré  nie sú dnes vo väčšinovej spoločnosti (v tej našej českej a slovenskej) módne resp. akceptovateľné.

Páči sa vám Paríž? Ale aký Paríž? Stredoveký? Z toho nezostalo nič.  Obdivujete  Paríž Hausmannov z 19. storočia. Áno, málokto si uvedomuje, že ten prekrásny Paríž je vlastne výplod jednej doby. Celá história tohto mesta bola de facto  v druhej polici 19. storočia zdemolovaná. Pamätáte si ešte faux pas Michaila Gorbačova, keď si chcel na štátnej návšteve Francúzska pozrieť Bastilu a hostitelia sa zhrozili nad jeho nevedomosťou, že Bastila už dávno nestojí? Poznáte  stredovekú Viedeň? Určite nie, nezostalo z nej takmer  nič. Poznáme len barokovú Viedeň. Podobne Londýn,  ku ktorého demolácii napomohol „veľký požiar“ v roku 1666, a nie ľudia a moc. Podobne to bolo v Prahe, kde existovalo zoskupenie na ochranu starej Prahy. Montmartre bola niekedy malebná dedina nad Parížom, ktorá svojou polohou a atmosférou prilákala bohému. Dnes je to turistami preplnené  miesto, neobývateľné a nedýchateľné, gýčovité. Pôvodný Paríž bol zdemolovaný aj preto, aby zmizla chudoba z povrchu zeme. Totiž zlatá éra voľného trhu v 19. storočí, kedy ľudia pracovali 12 – 14 hodín, umierali na vyčerpanie alebo choroby (baktérie, blchy, ploštice, nedostatok vody alebo špinavá voda, odpad na uliciach, podobne ako dnes v obdivovanom Neapoli) v zrelom veku života (aspoň im štát nemusel vyplácať dôchodky) priniesla do miest nie bohatstvo, ale  chudobu a špinu – na zemi i vo vzduchu. Možno autorka zabudla  pripomenúť, že pýcha Paríža 19. storočia – metro, má dnes nezameniteľný puch, z ktorého sa obracia žalúdok a keď navštívite niektoré kúty tohto „nádherného“ mesta bez atmosféry, smrad z holubích  výkalov sa vám vryje do hlavy.

Každému z vás napadne, že našťastie dnes nepodliehame nekontrolovateľnému demolovaniu miest, ale naopak historické časti si vážime a staráme sa o ne. Áno, turistický ruch, hlavne zisky z neho, tomu zabraňujú. Dnes demolujeme iné dedičstvo: dedičstvo papierovej knihy a knižníc. Kto dnes  nejasá nad novými elektronickými knihami, elektronickými vedeckými časopismi prístupnými len pre členov komunity, nad prepisovaním papierových kníh do elektronickej podoby? Vari neviete, že výroba papierových kníh je nákladná? Nie ste za úsporu peňazí? Vari neviete, že papierová kniha zaberá veľa fyzického priestoru a elektronická nie? Kto protestuje…  Knižnice nebudú musieť už v budúcnosti držať papierové knihy, budú poskytovať iba elektronické a svoje usporené priestory budú môcť  prenajímať kaviarňam a butikom a tým získať viac finančných prostriedkov na nákup nových titulov… A možno v novej dobe romány Dickensa a Huga sa stanú čistou fantastikou, zabudnutím a staré časy sa budú môcť opäť vrátiť.

Ktoré stredoveké mestá poznáte? A nemyslím tým skanzeny ako Benátky, San Gimignano,  Bruggy, Ávila alebo  Cáceres ležiaci vedľa rímskeho skanzenu Mérida. V ktorých mestách je zakomponovaná stredoveká, renesančná, baroková architektúra, architektúra 19. storočia a moderná v jednom komplexe, v jednej harmónii. Najviac sa okrem Ríma k harmónii blížia nemecká mestá – napríklad Augsburg, Frankfurt nad Mohanom (aj po zdemolovaní počas  II. svetovej vojny) alebo Brémy, ale aj iné – napríklad  Štokholm.

Autorka vás vo svojej knihe zavedie do barokových miest, ktoré svojej kráse  a rozvoju môžu ďakovať neobmedzeným finančným prostriedkom vtedajších diktátorov. Tí nemali nikdy v dejinách  problém získať dostatok peňazí od podaných, otrokov, dnes obyčajných občanov, na svoje monumentálne stavby, paláce, zámky, vidiecke sídla. Autorka vám dá nazrieť do epochy plnej hýrivosti a frivolnosti.

Jednou z čŕt hýrivosti a konzumného života  v antickom  Ríme sa stali kúpele.  Katolícka  cirkev po prevzatí moci v Ríme ako aj v celej Európe ich ako semenisko frivolnosti  neskoršie  zakázala. V stredoveku sa kúpele opäť stali obľúbeným miestom, nielen pre hygienické účely, aby zase v baroku a v 19. storočí postupne upadli. Potom znovu nabrali na význame, u nás sa stali dostupné pre všetkých občanov, aby zase boli sprivatizované a stali exkluzívnou záležitosťou pre majetných.

O vzdelanosť v Európe sa spočiatku starali kláštory, ktoré neskoršie transformovali do univerzít. Obidve inštitúcie  boli zakladané v pokojnom prostredí  mimo mesta s cieľom vytvoriť vhodné prostredie na štúdium. Dnes sú kláštory a univerzity pohltené mestami, a preto aj ich úroveň (pragmatické zameranie na zisk, technika na úkor vzdelania) a význam v spoločnosti náležite upadli.

O školách, ich zakladaní v mestách v jednotlivých epochách sa dozviete v knihe omnoho viac. Dozviete sa viac o  budovaní vodných potrubí, odpadových kanálov, ulíc – šírky, priamočiarosti, chodníkov, dopravných zápchach v antickom Ríme, o používaných stavebných materiáloch, o bytoch obyčajných ľudí, o ich  vybavení, o tom kde vznikla stolička, používaní postele, o vzniku domácich prác, o vzniku inštitútu upratovania. Dozviete sa viac kde (pri vodných tokoch) a prečo (stratifikácia remesiel v ľudských osídleniach, zoskupenie proti nájazdom nepriateľom) mestá vznikali. Dozviete sa, či mestá viac prosperovali pod diktátormi alebo v demokratickom prostredí. Dozviete sa viac o Agore a Akropole; dozviete sa, že mestá sa stali fórom stretávania rôznych ľudských názorov na riešenie veci, ktoré cibrili ich rozumové schopnosti a posúvali  mesto, spoločenstvo, ľudstvo vpred. Dnes si pod mestom môžeme skôr predstaviť národné štáty. Čo za mestá sú ale  magapolisy Tokio alebo Mexico City (autorka upozorňuje na bývalé malebné mesto Los Angeles), kde ľudia žijú na uliciach a o stretávaní, centre, korze, poznávaní nemôže byť ani reči. Nemôžu práve tieto nové megapolisy, dôsledky „premnoženia“ obyvateľov tak známe v dejinách jednotlivých miest, ich kultúra za úpadok (za počiatok úpadku) demokracie, občianskeho života a vzdelanosti obyvateľstva, ľudstva.

Čo je dnes pokrok? Nová myšlienka? Nová vedomosť? Nový liek proti chorobe? Či nový technický  produkt v podobe Special iPad Tablet vo veľkosti S aj XL, ktorý vám umožní zahrať si kdekoľvek na svete svoju obľúbenú primitívnu bojovú hru priamo cez internet  a zároveň sa dozvedieť nové správy o boji za demokraciu vedené dievčatami s  nepopierateľným hudobným nadaním, neopakovateľným hlasovým fondom a vycibreným estetickým cítením zoskupené v hudobnej skupiny Orgie pí. (aj tak sa dá preložiť názov Pussy Riot). Zdá sa vám to celé hysterické a komické? Niet na svete dôležitejších vecí? Lenže možno úpadok vždy nastával nejako podobne.

Kapitoly z dějin evropského města od Marie Homerovej vám nielen dodajú množstvo nových zaujímavých informácií, ale aj množstvo  zaujímavých myšlienok o stále málo poznaných  dejinách spoločnosti a človeka; informácií a myšlienok,  ktoré vás podnietia k premýšľaniu. Možno tak prídete o dôležitý čas a zabudnete si vypočuť a nahrať  nový hit skupiny Pussy Riot a premeškáte ako dopadol štrajk, a teda boj za spravodlivosť, hokejových hráčov (v máji kapitán slovenskej reprezentácie vyvolával na štadióne pred masami fanúšikov ducha zomrelého kamaráta; akoby sa vývoj ľudského ducha za tisícročia nepohol) s miliónovými platmi v USA a ich spor s ešte bohatšími majiteľmi klubov.

(Celkovo 4 pozretí, 1 dnes)

Ďalšie články:

Facebook
Telegram
Twitter
Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Účet Klubu Nového slova – IBAN: SK8211000000002624852008
variabilný symbol pre Slovo 52525

Týždenný newsletter