Eduard Chmelár: Cenzúra v RTVS je potvrdená

Keď ministerka kultúry Natália Milanová podávala vo februári tohto roka podnet na Radu pre vysielanie a retransmisiu pre účasť expremiéra Jána Čarnogurského v Správach a komentároch RTVS, poznamenala: „Už sa neviem dočkať voľby nového generálneho riaditeľa.“ Dočkala sa a nový šéf verejnoprávnych médií Ľuboš Machaj sa po nástupe do funkcie snažil zavďačiť vládnej moci naozaj najhorlivejšie ako vedel. Z vysielania RTVS prakticky zmizli opozičné názory, vytvoril sa čierny zoznam zakázaných osôb a sám generálny riaditeľ sa verejne vyjadril, že niektoré osoby tam jednoducho nevpustí. Ján Čarnogurský je tak v štátnej televízii rovnako persona non grata ako v minulom režime, keď za demokraciu bojoval a trpel za ňu vo väzení. A nielen on.

Jednostrannosť sa ešte zvýraznila, keď Ľuboš Machaj bez akejkoľvek vnútornej logiky vytvoril samostatnú reláciu pre novinára Mareka Vagoviča – čo je to isté, akoby vytvoril exkluzívny priestor pre Daniela Lipšica. Začali sa množiť absolútne neštandardné a neprofesionálne kroky: RTVS napríklad odvysielala v jeden jediný deň trikrát za sebou rozhovor Štefana Hríba so Zuzanou Čaputovou na Pohode, nehovoriac o tom, že samotný Hríb nie je ani redaktor, ani spolupracovník média verejnej služby a niekoľko týždňov starému záznamu chýbal akýkoľvek aktualizačný moment. Alebo pozvala do diskusie o vojne na Ukrajine dcéru prezidentky Emmu Čaputovú, pričom sa v relácii neobjavil nijaký nezávislý odborník, ktorý o problematike na rozdiel od nej niečo vie, čo pôsobilo ako vytváranie dynastického kultu. Alebo sústavne propaguje generála vo výslužbe Pavla Macka ako jediného vojenského experta, pričom neuvádza, že sa nevyjadruje ako odborník, ale predseda mimoparlamentnej Občianskej demokratickej strany, ktorému tak vytvára nadštandardný mediálny priestor. Pripomínam, že keď pozývali do RTVS na analýzy mňa, začali z týchto kruhov namietať, že som bývalý politik, hoci ma už so žiadnou stranou nič nespája. A tak si našli zámienku, aby ma z obrazoviek stiahli. Prečo nevidia konflikt záujmov u generála Macka, ktorý je aktívny politik, a zavádzajú verejnosť, že je nezávislý expert? A čo je najbizarnejšie: do diskusných relácií už pozývajú iba hostí s výlučne provládnymi názormi.

Ideologické čistky v RTVS dosiahli škandalózny rozmer, keď včera padali hlavy za odvysielanie prejavu Roberta Fica zo snemu Smeru-SD. Upodozrievať Máriu Hlucháňovú, ktorá pracovala v Slobodnej Európe a neskôr pre KDH, že je naklonená smerákom, je do popuku. Vysielanie kľúčových prejavov lídrov relevantných politických strán je bežné takmer vo všetkých verejnoprávnych televíziách Európy. Česká televízia nemala problém odvysielať ani prejav predsedu KSČM. Dokonca majú reláciu pre mimoparlamentné strany. Podobne aj u nás by som si rád pozrel zásadné vystúpenia lídrov všetkých relevantných strán. A keď sa toľkokrát spomínala Nežná revolúcia – RTVS by si pri jej výročí mohla spomenúť, že po jej vypuknutí Slovenská televízia niekoľko mesiacov vysielala reláciu, v ktorej si každý občan, občianska iniciatíva či rodiaca sa politická strana mohli niekoľko minút povedať čokoľvek, čo mali na srdci. Kam sa podel ten demokratický étos revolučných dní? Preto musím Ľuboša Machaja upozorniť, že toto nie je ani súkromná, ani vládna televízia, že koncesionárske poplatky platíme všetci a že je zo zákona povinný dodržiavať pluralitu a objektívnosť. Namiesto toho premenil verejnoprávne médiá na štátne.

Pred štyrmi rokmi, keď manažment RTVS vysvetľoval svojim neprofesionálnym novinárom zásady firemnej etiky, začali tí, ktorí sú dnes pri moci, ziapať, že ide o brutálnu cenzúru. Potvrdili tak, že do média verejnej služby nepatria, lebo si mýlia redigovanie a editovanie s cenzúrnymi zásahmi. Skutočne brutálna cenzúra sa spustila v RTVS až teraz. A je dobré všímať si všetkých tých, ktorí jej dnes tlieskajú, aby ste si ich v budúcnosti pri nejakej ďalšej kampani nepomýlili s bojovníkmi za slobodu prejavu. Navyše, generálny riaditeľ RTVS, ktorý nevie uniesť politické tlaky a zvaľuje zodpovednosť na svojich podriadených, je zbabelec. Ak tvrdí, že nevie o tom, čo sa vysiela, odstúpiť mal on, nie šéfka spravodajstva. Takto len potvrdil, že v štátnom telerozhlase funguje cenzúra. V demokracii sa totiž s odlišnými názormi vyrovnávame argumentmi, nie zákazmi.

(Status na FB 19. novembra 2022)

(Celkovo 162 pozretí, 1 dnes)

Ďalšie články:

Facebook
Telegram
Twitter
Email

One thought on “Eduard Chmelár: Cenzúra v RTVS je potvrdená

  • 24. novembra 2022 at 10:26
    Permalink

    Články E. Chmelára čítam pravidelne. Čítam ich rád, hoci nie so všetkým na 100 % súhlasím, ale aj tie 1-5 %, na ktoré mám iný názor, stoja za prečítanie a zamyslenie. Cenzúra nie je potvrdená len v RTVS, ale aj (žiaľ) na Chmelárovej stránke FB. Je evidentne selektívna a len vo vzťahu k určitým (vybraným) čitateľom, lebo prinajmenšom alternatívne médiá k nej prístup (vďaka bohu) majú. Blokovanie môjho prístupu na stránku E. Chmelára už trvá asi 3 mesiace. Boli mi blokované aj iné stránky, ktoré pravidelne sledujem, ale tie boli po cca. 2-3 týždňoch uvoľnené. Osobitne posielam redakcii snímku blokovania stránky.

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Účet Klubu Nového slova – IBAN: SK8211000000002624852008
variabilný symbol pre Slovo 52525

Týždenný newsletter